Vanliga frågor gällande larmsystem köpta efter 2018-12-01

Nedan finner du svaren på några av de vanligaste frågorna vi får. Skulle det vara så att du inte hittar svaret på just din fråga är du självklart välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Manual

Ladda ner Securitas Hemlarms användarmanual här

Inför köp

Vad händer om ett larm löser ut?

Klicka här för att se vad som händer när larmet går.

Om brandlarm löser ut meddelar ni då även SOS?

SOS meddelas vid muntlig bekräftelse av någon på plats eller då rök/eld är synlig på bildmaterial från larmet.

Är rökdetektorn alltid aktiv?

Ja, den är aktiv även då larmet är helt frånkopplat.

Meddelas polisen vid inbrottslarm?

Vid inbrottslarm där vi fått verifierat av kund att det är en obehörig på plats meddelas polisen.

Hur högt och hur länge tjuter sirenen vid larm?

Sirenen tjuter med 104 decibel tills det att larmet återställs eller som längst i 3 minuter

Gör ni en inre kontroll i bostaden vid en utryckning?

Om nyckeltjänst finns så görs även en inre kontroll.

Har ni nyckeltjänst?

Nyckelförvaring ingår till larm i lägenhet och kan köpas till för 20 kr/mån till villa/radhus.

Kan ni hjälpa till med installationen om jag behöver hjälp?

Vi har inga egna tekniker som kan hjälpa till med installation på plats. Teknisk support kan bistå med råd och tips över telefon.

Hur vet jag om jag kan få fria väktarutryckningar?

Vi finns på alla större orter. Ring oss gärna på 0771-10 10 90 om ni vill kontrollera.

Hur fungerar ert larm med husdjur?

Alla våra IR detektorer är sk. husdjursimmuna upp till 27 kg. Har man flera husdjur så får man ta den totala vikten i beaktande. Att tänka på när man har katt är att de kan vara väldigt aktiva. Man bör därför inte rikta detektorn mot bokhyllor, bord, trappor eller andra ytor som är högre upp och som en katt kan ta sig upp på.

Kan jag få pushnotiser?

Ja, detta aktiverar du på Mina sidor.

Går det att ansluta egna komponenter till ert larm?

Många Z-Wave komponenter är kompatibla med larmet när det gäller styrning av belysning.

Vad händer med bindningstiden efter 24 månader?

Avtalet löper vidare med 3 månaders löpande uppsägningstid. Det kommer även att finnas möjlighet att sänka sin måandsavgift genom att reducera avtalet med fria utryckningar.

Vem har tillgång till filmsekvenser och stillbilder?

Kunden avgör vem som har rätt att se filmsekvenser. Securitas kan aldrig se filmsekvenser om inte kunden aktivt väljer detta via Mina sidor eller på begäran. Stillbilder sparas i 2 månader och är tillgängliga för vår larmcentral samt tekniska support vid larm och 30 min frammåt.

Hur många komponenter kan man ha totalt?

Z-Wave 122 st. Larmande komponenter 150 st varav max 3 med kamera. 4 st IP-kameror (nätverkskameror)

Krävs det internetanslutning för att larmet ska fungera?

Larmet kopplas upp via 3G (SIM-kort är inkluderat i priset och medföljer din beställning), men kan och bör även anslutas till din bredbandsuppkoppling med hjälp av en medföljande kabel. Under installationen av larmet behöver du tillgång till internet för att komma åt Gör-Det-Själv-guiden.

Gäller Kameralagen för mig när jag installerar min IP-kamera?

Du som användare av ditt Hemlarm och dess anslutna kameror är själv ansvarig för att Kameralagen följs. Huruvida dina kameror omfattas av Kameralagen är en bedömning som du själv måste göra, men Datainspektionen har publicerat följande text;

”När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att: - kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde - du kamerabevakar i egenskap av privatperson - bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll I dag är det vanligt förekommande att kameror i en privatbostad är kopplade till en larmcentral (hemlarm). Även sådana kameror faller utanför dataskyddsförordningen under förutsättning att privatundantaget är tillämpligt.”

Läs mer om detta på datainspektionens hemsida här.

 

 

Komma igång, Montering & Installation

Hur kan jag spåra mitt paket som jag beställt?

Vår logistikleverantör använder sig av PostNord som transportör, och vill du spåra ditt paket så rekommenderar vi att ni gör det via deras app ”PostNord”. I appen registrerar ni ert telefonnummer och ni kommer då att få notifieringar så fort ett paket adresserat till er registreras hos PostNord. I vårt fall så betyder det att ni får en notifiering innehållande kolliID så fort ett paket packats klart hos vår logistikleverantör, och därefter kan ni följa och spåra ert paket på vägen till ert postombud.

Jag saknar mitt välkomstmail med inloggningsuppgifter?

I samband med att ditt larmpaket skickas från vår logistikleverantör så ska du få ett e-mail med inloggningsuppgifter och en länk för att kunna starta din installation. Skulle du inte ha fått detta e-mail så ber vi dig att först kolla din inkorg för skräpmail. Det kan vara så att du har ett filter som sorterar bort vårt e-mail. Avsändaren på detta e-mail är notifications@alarm.com.

Om ditt e-mail inte finns bland din skräppost så kontakta supporten på telefon 0771-101090 eller per e-mail på larmsupport@securitas.se.

Jag har problem med att installera min fjärrströmbrytare?

Fjärrströmbrytare, och andra Smarta Hem-enheter, kommunicerar via en teknik som heter Z-Wave. Räckvidden för denna teknik är ca 25 meter, till skillnad från dina inbrottslarmsdetektorer som har betydligt längre räckvidd. Z-Wave har dock den fördelen att de olika enheterna vidarebefordrar signaler mellan sig, så i praktiken har du bättre räckvidd ju fler Z-Wave enheter som du har installerat. Vid själva installationen så kan det dock vara så att fjärrströmbrytaren ger ett felmeddelande när du försöker att ansluta den. Säkerställ då att fjärrströmbrytaren finns i direkt närhet till din centralapparat när du försöker ansluta den. Efter anslutningen så kan du sen flytta den till det vägguttag som du har för avsikt att använda den i.

På den typen av fjärrströmbrytare som levereras till Securitas Hemlarm, så ska du trycka tre gånger i snabb följd (inom två sekunder) för att den ska kunna ansluta till din centralapparat.

Har du köpt en fjärrströmbrytare i elektronikhandeln så får vi hänvisa till dess manual för hur du ansluter den till en centralapparat.

Hur gör jag för att ansluta fler enheter?

När du gör din installation så rekommenderar vi att du redan i steg-för-steg guiden ansluter alla de enheter som du köpt till ditt larm. Skulle det vara så att du inte gör det, eller att du köper till fler enheter efter din ursprungliga installation, så måste vi i nuläget (2019-01-15) be dig att kontakta supporten via telefon eller e-mail. Det vi gör då är att vi kopplar upp oss mot ditt larm och försätter din centralapparat i ”inlärningsläge”, samtidigt som du trycker på knappen på den detektor du vill ansluta.

Vi arbetar med en framtida funktion som gör att du som kund ska kunna utföra båda dessa moment själv, utan att behöva kontakta supporten.

Vill du nå supporten så gör du det via telefon 0771-101090 eller via e-mail larmsupport@securitas.se

Vad ska jag tänka på om jag installerar mitt larm utan tillgång till bredbandsuppkoppling?

Vi rekommenderar att du alltid har ditt larm anslutet till din fasta internetuppkoppling, både för säkerheten i systemet men även för att du ska kunna få tillgång till uppdateringar av ditt system löpande. Skulle det dock vara så att du inte har tillgång till en fast uppkoppling så finns det några saker du kan tänka på under installationen och därefter.

Under installationens första steg så kommer du att bli ombedd att ansluta centralapparaten till ett 230v vägguttag, och därefter vänta tills du får ett meddelande om att centralapparaten är uppdaterad och klar. Det som sker under den stunden du väntar är att en mall med inställningar laddas ner till din centralapparat. Skulle du inte ha centralapparaten ansluten till en fast internetuppkoppling så kommer detta steg att ta en lite längre stund, speciellt om du har dålig GSM-täckning där du gör installationen. Ett tips kan då vara att du ser till att ha centralapparaten placerad på en plats i huset där du vet att du har god GSM-täckning. Skulle du få ett felmeddelande i Gör-Det-Själv guiden, så kallad ”time-out”, så uppdaterar du bara sidan i din webbläsare och försöker igen. Denna ”time-out” kommer sig av att det tar lång tid att starta upp centralapparaten med enbart GSM anslutet. Ofta är detta något som man kanske stöter på vid en installation i sin sommarstuga eller liknande platser där en fast internetuppkoppling saknas, och ett annat tips kan då vara att göra detta steg i ett tidigare skede. Du kan då ansluta centralapparaten till ett vägguttag och en fast internetuppkoppling hemma i bostaden och låta den stå i ca 60 minuter för att mallen och alla uppdateringar ska kunna laddas ner snabbt till din centralapparat. Därefter kan du packa ner centralappraten igen och ta med den till sommarstugan eller platsen där du tänkt placera larmet, och genomföra resterande steg av installationen.

Efter din installation så ska du se till att din centralapparat är placerad på ett säkert ställe där du även har relativt god GSM-täckning. Skulle det vara bristfällig täckning på GSM-nätet så kommer du att få ett felmeddelande om detta i din app eller på Mina Sidor. När det kommer en ny uppdatering till din centralapparat så kommer denna inte att laddas ner automatiskt till din centralapparat om du inte har en fast internetanslutning. Ditt larm kommer dock att fungera på samma sätt som tidigare och med samma funktioner som tidigare, men om vi släpper någon ny funktion till ditt system och du upplever att du saknar denna så måste du kontakta vår support för att få instruktioner om hur du uppdaterar centralapparaten. En uppdatering kan oftast göras genom att du tar med centralapparaten till en plats med en fast uppkoppling, eller så kan vi fjärruppdatera över GSM-nätet mot en tillkommande kostnad.

 

 

Användning & handhavande

Vilken app ska jag ladda ner och använda?

Vår kostnadsfria app heter ”Securitas Connect”, och du hittar den både i iOS AppStore och i Androids Play Butik. När du laddat ner appen och installerat den så kommer den att heta ”Securitas” i din telefon.

Appen kan du använda för att t.ex. styra ditt larm, använda scener och se live video från dina IP-kameror. Dessutom är det i appen du ser dina notifieringar som skapas för att göra dig uppmärksam på händelser i ditt system. Var noga med att tillåta appen att visa notifieringar, så att du inte missar viktig information. Vill du använda dig av platsbaserade tjänster så ska du även tillåta att appen får använda din telefons GPS-position.

Då plattformen är baserad på Alarm.com, så fungerar även appen ”Alarm.com” på samma sätt, men vi rekommenderar alla våra kunder att använda Securitas Connect för att säkerställa att alla dina funktioner och ditt språk följer dina inställningar.

Hur tillkopplar och frånkopplar jag mitt larm?

Vissa av våra larmpaket innehåller ingen manöverpanel. Vissa kunder köper till detta separat, men det är inget som är tvunget. Det finns flera olika sätt att tillkoppla och frånkoppla ditt larm.

- Via manöverpanelen – På knappsatsen anger du din fyrsiffriga kod, följt av knappen med ett ”öppet hänglås” för att frånkoppla larmet, eller din fyrsiffriga kod följt av knappen med ett ”stängt hänglås” för att tillkoppla larmet.

- Via fjärrkontroll – På fjärrkontrollen finns en knapp med ett ”öppet hänglås” för att frånkoppla larmet, och en knapp med ett ”stängt hänglås” för att tillkoppla larmet.

- Via appen Securitas Connect – I appen, näst längst upp, ser du en röd eller grön ”sköld” som symboliserar om ditt larm är tillkopplat (röd sköld) eller frånkopplat (grön sköld). Vill du tillkoppla så trycker du på den gröna skölden och får då valet om du vill tillkoppla larmet i Hemma-läge eller Borta-läge. Gör ditt val, och larmet kopplas till. För att frånkoppla larmet gör du på motsvarande sätt, fast skölden är först röd och blir sedan grön efter att du frånkopplat larmet.

- Via Mina Sidor – När du är inloggad på Mina Sidor, via mobil, surfplatta eller dator, så ser du samma gränssnitt som i appen. Du styr tillkoppling och frånkoppling på samma sätt som beskrivs ovan för appen.

Hur lägger jag till och redigerar kontaktpersoner?

Kontaktpersoner är de personer som Larmcentralen kontaktar vid larm, och du kan redigera dina kontaktpersoner både via din webbläsare, och via appen Securitas Connect. När du gör din installation av ditt larm så kommer du att bli ombedd att fylla i kontaktpersoner som en del av "Steg-för-steg guiden".

- Via webbläsare (Mina Sidor) Logga in på Mina Sidor och välj "Inställningar" i vänstra menyn. Välj sen alternativet "Larmcentral" bland de alternativ som visas. Här ska du nu ange ett telefonnummer till platsen (finns ingen fast telefon så välj ett mobilnummer). Du ska också ange en återkallningskod som är den kod ni ska uppge i telefonen när/om Larmcentralen ringer, för att Larmcentralen ska veta att den som svarar i telefonen är behörig att återkalla väktaren. Underst på sidan anger du dina kontaktpersoner, max 3 stycken. För att spara dina ändringar så klickar du på "Uppdatera" längst ner på sidan.

- Via appen Securitas Connect Öppna appen och klicka på menyknappen lägst upp till vänster. I menyn som faller ner så väljer du "Övervakningsinställningar". Här får du nu tre val, där du kan uppdatera "Platsens telefonnummer", "Verbal åtkomstkod" (Återkallningskod) och "Nödkontakter" (Kontaktpersoner). Utför dina ändringar på samma sätt som beskrivs i stycken ovan om hur du redigerar kontaktpersoner via din webbläsare.

Hur gör jag för att lägga till nya användare och hantera användarkoder?

För att lägga till eller ta bort en användare, eller om du vill byta användarkoden på en befintlig användare, så gör du det via Mina Sidor på webben. Klicka på ”Användare” i menyn i vänsterkanten. Vill du lägga till en ny användare så klickar du sen på knappen "Lägg till användare" uppe till höger och fyller i de efterfrågade uppgifterna.

Vill du ta bort en användare så klickar du på ikonen av en papperskorg längst ut till höger på raden med användaren du vill ta bort. Observera att du inte kan ta bort användaren som står som ägare av systemet.

Vill du byta en befintlig kod på en användare så klickar du på användaren du vill redigera, och ändrar koden i rutan på nedre halvan av sidan.

Hur gör jag för att hantera användare av appen?

Om ni är flera som bor i hushållet så kan det såklart vara bra att alla har tillgång till appen Securitas Connect och Mina Sidor på webben.

För att lägga till nya användare så öppnar du Mina Sidor på webben. Klicka på ”Användare” i menyn i vänsterkanten, och därefter klickar du på "Hantera inloggningar" på övre delen av sidan. Nu ser du en lista på alla personer som är behöriga att använda appen och Mina Sidor, och vill du lägga till en ny användare så klickar du på knappen "Lägg till inloggning" nere till höger på sidan. Du fyller sen i de efterfrågade uppgifterna och det kommer då att skickas ett mail till den användaren som du lagt till. Mottagaren av mailet får en länk, och kan med hjälp av länken skapa sitt konto med eget lösenord.

Vill du anpassa vad en användare får lov att göra och se i systemet, så klickar du på användaren i listan och väljer sen bland olika förkonfigurerade inställningar. Du kan också välja att själv anpassa exakt vad användaren får göra, med hjälp av dessa inställningar.

Vill du ta bort en användare så klickar du på ikonen av en papperskorg längst ut till höger på raden med användaren du vill ta bort. Observera att du inte kan ta bort användaren som står som ägare av systemet.

Vad är Scener, och hur använder jag dessa?

En scen är ett enkelt sätt att göra flera saker i ditt system med en enkel knapptryckning. När du kör hemifrån vill du t.ex. tillkoppla ditt larm, och samtidigt bryta strömmen på vissa av dina fjärrströmbrytare*. Istället för att göra flera olika moment för detta, så finns det scener som du kan konfigurera för att utföra precis vad du vill när du trycker på scenknappen.

När du loggar in på Mina Sidor första gången så ser du att det finns fyra stycken skapade scener. De heter Hemma / Borta / Nattläge / Morgonläge. Du kan enkelt justera dessa via appen, eller via Mina Sidor. Här kan du även skapa andra scener för att göra det enklare att utföra flera olika tjänster. Varför inte ett ”Hemmabio-läge” som slår till tvn och dämpar belysningen i tv-rummet? Bara din fantasi sätter gränserna!

”Hemma” betyder att larmet frånkopplas. Förslagsvis så lägger du till att du även vill tända ljuset i hallen när du aktiverar denna scen, då det är ett enkelt sätt att frånkoppla larmet när du kommer hem.

”Borta” betyder att larmet tillkopplas. Förslagsvis så lägger du till att kaffekokare, strykjärn och andra elektronikprylar slås av med denna scen, då det är ett enkelt sätt att tillkoppla larmet när du lämnar ditt hem samtidigt som du såklart vill säkerställa att ditt strykjärn inte är till.

”Nattläge” betyder att larmets magnetkontakter (eller vilka detektorer du valt för nattläge) aktiveras i tillkopplat läge. Det här läget är vanligt att man använder vid läggdags, och därför föreslår vi att du även här lägger till att du vill slå av strykjärnet och släcka viss belysning.

”Morgonläge” betyder att larmet frånkopplas, och varför inte lägga till att din kaffekokare ska slås till nu?

*För att ha full nytta av scener, eller för att kunna skapa funktionerna som nämns här, krävs att dina vägguttag som du vill styra är utrustade med fjärrströmbrytare samt att ditt abonnemang inkluderar Smarta Hem-funktioner.

Hur aktiverar jag Geo-tjänster?

För att kunna använda våra platsbaserade tjänster, Geo-tjänster, så måste du ha vår app Securitas Connect installerad på din smartphone och ha gett appen behörighet att använda telefonens GPS. Därefter besöker du Mina Sidor på webben, klickar på "Inställningar" och väljer alternativet "Geo-services". Väl där kan du skapa olika geografiska zoner, som du sen knyter till påminnelser eller funktioner som du vill ska utföras när din telefon ankommer eller lämnar en zon.

Hur skapar jag schemalagda aktiviteter?

För att skapa en schemalagd aktivitet, t.ex. att tända belysningen vid solnedgången, så besöker du Mina Sidor på webben och klickar på "Automatisering". På nästa sida väljer du "Scheman" i den övre delen av fönstret, och klickar sedan på "Lägg till schema" i fönstrets övre högra hörn.

Hur skapar jag händelsestyrda regler?

En händelsestyrd regel ska du använda när du t.ex. vill att belysningen ska tändas automatiskt när du öppnar din ytterdörr. För att skapa en sådan regel så besöker du Mina Sidor på webben, klickar på "Automatisering" och därefter på "Lägg till ny regel" i fönstrets övre högra hörn. Vill du att något ska ske baserat på en användares geografiska plats så ska du först ha aktiverat Geo-tjänster enligt ovan, därefter aktiverar du en händelsestyrd regel baserat på detta.

Hur aktiverar jag rörelseaktiveringen i IP-kameran?

För att ställa in när kameran ska spela in videoklipp, så besöker du Mina Sidor på webben och klickar på "Video". Välj därefter "Inställningar" i fönstrets övre högra hörn och sen alternativet "Videorörelsedetektering". Vill du dessutom få en notifiering i din app när kameran spelat in ett klipp, så skapar du (efter att du aktiverat rörelseaktivering i kameran) en notifiering genom att klicka på "Automatisering" i vänstra delen av sidan. Klicka därefter på valet "Schema för videorörelsedetektering" och följ instruktionerna för att lägga till en mottagare av notifieringen.

Vanliga frågor gällande larmsystem köpta innan 2018-12-01

Nedan finner du svaren på några av de vanligaste frågorna vi får gällande vårt tidigare larmsystem. Skulle det vara så att du inte hittar svaret på just din fråga är du självklart välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Manual

Ladda ner Securitas Hemlarms användarmanual här

Montering & Installation

Hur lägger jag till en extra komponent?

Logga in på Mina Sidor och klicka på Komponenter. Nere till höger finns en knapp med texten Lägg till enheter. Klicka på denna och följ anvisningarna.

Var hittar jag MAC adressen?

MAC adressen står på sidan av din centralapparat. Längst ner på den sida där du sätter i strömkabeln.

Hur ska jag placera larmets centralapparat?

Viktigast är att tänka på att larmets centralapparat måste ha tillgång till ström (230V) och internet. Den bör placeras centralt så att bästa möjliga kommunikation med enheterna kan upprätthållas. Då GSM-överföring används som backup bör du placera din centralapparat så nära yttervägg som möjligt för bästa täckning.

Kan jag själv prova förbindelsen mot larmcentralen?

När du installerar ditt larm kommer du att prova av förbindelsen mot både komponenter och GSM-nätet. Samma test kan även göras vid ett annat tillfälle genom att logga in på Mina Sidor och klicka på Komponenter.

Hur många komponenter kan jag totalt ha?

Du kan totalt ha 20 olika komponenter i din larmanläggning. Tänk på att även fjärrkontroll räknas som en komponent.

Hur gör jag när jag ska renovera?

Du kan själv ta ner och sätta upp komponenterna. Tänk bara på att ringa larmcentralen (0771-10 10 80) och meddela innan du skruvar ner dem.

Jag har följt instruktionerna men får det ändå inte att fungera?

Ring Securitas tekniska support på tel. 0771-13 12 11. Öppettider och kontaktformulär hittar du här.

Hur lång räckvidd har larmet?

Det är mycket som påverkar räckvidden, men det som begränsar mest är väggar och tak. Sten och betong försämrar räckvidden avsevärt medan träkonstruktion släpper igenom mer. Vår erfarenhet är att det alltid fungerar. Även äldre hus med två våningar och källare klarar vårt larm. Placeringen av din centralapparat blir däremot mer avgörande i svårare miljöer.

Vad betyder de olika lamporna på larmets centralapparat?

Innan och under installation indikerar den understa lampan status.

  1. Blinkar grönt = uppstart. Tar ca 45 sek.
  2. Fast orange = söker nätverk och GSM. Tar cirka 3 min.
  3. Fast grön = Centralenhet registrerad och GSM och Ethernet OK.

När larmet är registrerat

LED1
Av – Gångtestläge
Grön, fast sken – Larm av
Grön, blinkande – Inlärningsläge
Röd fast sken – Larm på
Röd, blinkande – Hemmaläge på

LED2
Av - Larm av
Röd, blinkande – Larm utlöst
Röd, fast sken – Larm i minnet (släcks efter att du larmat av och på en gång efter utlöst larm)
Gul, blinkande – Strömavbrott (Centralenheten går på batteri)
Gul, fast sken – Komponentfel (kontrollerar komponenterna)

LED3
Av – Saknar ström (batteriet är avstängt eller slut Inlärningsläge)
Grön, fast sken – Normalt läge. Centralenheten har förbindelse med Securitas både via Ethernet och GSM. Om du tar ur ethernetkabeln så skall lampan fortfarande lysa grönt.
Grön, blinkande – 30 sek uppstart efter strömavbrott. Centralenheten är inte registrerad mot Securitas.
Gul, fast sken – Ingen förbindelse, varken med Ethernet eller GSM. Centralenheten har varit ansluten med ethernetkabel och direkt blivit bortkopplad igen. Anslut till Ethernet igen för att lampan ska skifta till grönt. Om detta inte sker, ta ur ethernetkabeln och gör Centralenheten strömlös. Sätt i strömkabeln igen och slå på batteriet. Sätt i ethernetkabeln. Nu skall lampan skiftatill fast grön sken.
Gul, blinkande – Fel på GSM. 

 

 

Användning & handhavande

Hur slår jag på/av larmet?

Det finns fyra sätt att slå på/av ditt larm: via manöverpanelen, med fjärkontroll (tillbehör), via Mina Sidor eller via vår app. Du hittar utförliga instruktioner i denna PDF.

Hur ändrar jag pinkoden som används för att larma på/av?

Du ändrar pinkoden genom att logga in på Mina Sidor. Se instruktioner i PDF.

Hur gör jag för att lägga till/ ändra behöriga larmanvändare?

För att kunna lägga till en person som behörig larmanvändare så måste personen finnas med som vän. Du kan lägga till eller ta bort dina behöriga larmanvändare själv genom att logga in på Mina Sidor.
Se PDF för utförligare instruktioner.

Fungerar mitt larm vid strömavbrott?

Vid strömavbrott går batteribackupen på centralenheten in (det finns ett inbyggt batteri i larmets centralapparat som klarar att driva larmet i ungefär 8 timmar). I samband med att detta sker meddelas du via SMS/e-post. För att detta ska ske är det dock en förutsättning att man valt vilken eller vilka kontaktpersoner som ska bli meddelade genom att markera i boxen under kontaktpersoner. I historiken kan du även se när strömmen kom tillbaka.

Hur återställer jag efter ett larm?

Larmet återställs automatisk nästa gång det aktiveras. Led 3 byter då till ett fast grönt sken.

Hur lång tid tjuter sirenen vid larm?

Vid ett larm tjuter sirenen i tre minuter. Därefter tystnar den.

Hur lång tid har jag på mig när jag larmat på/av innan larmet går till larmcentralen?

Du har 30 sekunder på dig att gå ut och stänga dörren när du larmar på. När du kommer hem har du 30 sekunder på dig att stänga av larmet efter att du öppnat dörren.

Det piper till när jag larmar på och larmar av. Varför?

När du larmar av så ska det pipa två korta pip. När du larmar på så ska ett längre pip höras.

Vilka batterier ska jag ha i de olika komponenterna?

När du får ditt Securitas Hemlarm så ingår alla batterier som behövs. Livslängden på batterierna varierar beroende på användning, placering och komponent men i normalfallet räcker de medföljande batterierna mellan 1-2 år. När batterierna börjar ta slut kommer du få ett SMS till angivet mobilnummer. Vid utbyte av batterierna ska du använda dig av följande batterier i respektive komponent:

Husdjursimmun rörelsedetektor - 1st 3,6V AA

Magnetkontakt - 1st 3,6V 1/2AA

Manöverpanel - 1st CR2450 3V

Fjärrkontroll - 1st CR2032 3V

Rörelsedetektor med kamera, äldre modell (genomskinlig batterihållare) - 2st 3,6V AA

Rörelsedetektor med kamera, ny modell (gul batterihållare) - 2st 1,5V AA

Garage- och förrådsedetektor - 2st 3,6V AA

Optisk rökdetektor - 4st 1,5V AAA

Vattendetektor - 4st 1,5V AAA

Glaskrossensor - 1st 3,6V 1/2AA

Utomhussirén - 4 st. 1,5V LR20

Inomhussirén - 4 st. 1,5V LR20

 

 

App och Mina sidor

Vilken adress har websidan där jag registrerar och hanterar mitt larm?

Alla registrering, installation och hantering av ditt larm sker genom inloggning på Mina Sidor.

Vad är skillnaden mellan vän och kontaktperson på Mina Sidor?

Kontaktperson är den eller de personer som larmcentralen kontaktar vid ett eventuellt larm.

Under Vänner lägger du in personer som skall kunna slå till och från larmet.

Hur gör jag för att lägga till/ ändra kontaktperson?

För att kunna lägga till en person som kontaktperson så måste personen finnas med som vän. Du kan lägga till eller ta bort och ändra ordningen på dina kontaktpersoner själv genom att logga in på Mina Sidor.
Se PDF för utförligare instruktioner.

Vad kan jag se och göra i appen?

I appen som finns att ladda ner gratis från Google Play och App Store kan du bland annat:

  • Larma på och av aktivera "hemma larm", dvs det larmläge du kan använda när du är hemma.
  • Stänga av/sätta på innesirenen.
  • Se historik.

 

Hur många personer kan ha kod till mitt larm?

Upp till sex personer kan ha kod till larmet.

Står det "Kontaktar Smart Grid" eller "Smart grid offline" i din applikation eller på Mina Sidor?

Smart Grid är ett annat namn på larmets centralapparat. Kontrollera historiken på Mina Sidor. Om historiken visar kommunikationstester så fungerar kommunikationen som den ska. Om inga kommunikationstester visas från senaste dygnet, starta om din smart grid genom att dra ur nätsladden och ställ batteri switchen till läge OFF, vänta 10 sekunder och sätt i nätsladden och ställ tillbaka batteri switchen till läge ON. Vänta 5 minuter och logga däräfter in på appen eller på Mina Sidor och se så smart grid har fått kontakt. Står det fortfarande "Kontaktar smart grid" eller "Smart grid offline", kontakta larmsupporten på telefonnummer 0771-13 12 11.